Jak chronić się przed anemią?

lekarze specjaliści > Anemia > Jak chronić się przed anemią?

Specjaliści Radzą

Jak chronić się przed anemią?

Przed anemią uchroni nas prawidłowa i zbilansowana dieta bogata w mikro i makroelementy. Jak powinny wyglądać nasze posiłki, by ustrzec się przed niedokrwistością?
Żelazo jest składnikiem hemoglobiny odpowiedzialnym za dotlenienie komórek organizmu. W zależności od jego ilości, zależy prawidłowa praca naszego serca, odpowiednia gospodarka hormonalna oraz układ immunologiczny. Żelazo wpływa również na koncentracje, wigor, dodaje energii i siły. Bogatym źródłem tego pierwiastka jest czerwone mięso, wątróbka, brokuły i szpinak.
Witamina C, zwana również kwasem askorbinowym aż czterokrotnie poprawia wchłanianie żelaza. Dzięki niej organizm znacznie lepiej broni się przed niedokrwistością. Warto jeść więc owoce cytrusowe, żurawinę, pietruszkę, szczypior i sałatę. Najlepiej jest łączyć warzywa i owoce bogate w witaminę C, z produktami z wysoką zawartością żelaza, a więc tymi pochodzenia zwierzęcego.
Witaminy B6 i B12
Te witaminy są niezbędne w produkcji czerwonych i pełnowartościowych krwinek. Jeśli mamy niedobór witaminy B6 i B12 wówczas ciałka krwi są za duże i zbyt kruche, by przenosić wartości odżywcze i tlen. Pierwiastków tych szukajmy w mięsie, wątrobie, rybach, serach, w kaszy, orzechach, drożdżach i ziemniakach.

Witamina E
Główną rolą witaminy E jest ochrona błony komórkowej przed działaniem wolnych rodników. Dzięki niej procesy krwiotwórcze w naszym organizmie przebiegają w sposób zupełnie prawidłowy. Znajdziemy ją w kiełkach pszenicy, olejach, warzywach zielnych, pieczywie razowym, makaronach, kaszach.
Kwas foliowy
Kwas foliowy bierze bezpośredni udział w prawidłowym podziale komórek. Jego Niedobów prowadzi do anemii megaloblastycznej cechującej się zmienionym obrazem krwinek czerwonych w efekcie zaburzeń ich prawidłowego rozwoju w szpiku kostnym. Kwas foliowy znajdziemy w zielonych warzywach, produktach pełnoziarnistych, soku z pomarańczy, mące. Dzienna dawka tego pierwiastka jest uzupełniona, jeśli na śniadanie zjedz płatki zbożowe lub pieczywo razowe z pomidorem lub ogórkiem.
Miedź, kobalt i cynk
Powyższe pierwiastki aktywnie uczestniczą w tworzeniu czerwonych krwinek. Ich niedobór wpływa niekorzystanie na transport żelaza do miejsc, gdzie syntezuje się hemoglobina. Bogatymi w miedź produktami są orzechy, czosnek, pomidory i awokado. Źródłem cynku jest kasza gryczana, pieczywo razowe oraz jajka i żółty ser. Kobalt znajdziemy w podrobach, cykorii i grzybach.

Zobacz więcej >>

 

Polityka plików "cookie":

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.

 

copyright © 1999-2016 Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: (22) 621-81-17, medserwis@medserwis.pl